Új módon viselkedni

Vajon hogyan hat a belső megújulásod saját magadra? Hogyan hat a döntéseidre? Hogyan hat a szokásaidra? Mennyiben változtatja meg a különféle stratégiáidat?

Pár egyszerű kérdésen való elgondolkodással (akár szabad írással, mellyel még hatékonyabb) megalkothatod annak az embernek a képét, akivé válni akarsz, és ennek kapcsán elképzelheted a saját megújulásod, megfigyelve a következőket.

A megújulást követően:

  • Hogyan fogsz kinézni? Mennyire látod magad másnak?
  • Melyek lesznek a legfontosabb értékek a számodra?
  • Milyen meggyőződéseid lesznek?
  • Hogyan tudnád jellemezni az identitásodat? Ki leszel te?
  • Mindezek a dolgok belülről fakadnak (bizonyos szinten a megjelenésed is), és ezek képezik a változásod alapját.

    Most azonban gondoljuk tovább, mi történik ezután.  

    Új módon viselkedni

    A kérdés az, hogy ha az előbb leírtaknak megfelelően új emberré válsz, az milyen módon mutatkozik meg kifelé. Vagyis: Mennyiben fogsz új módon viselkedni?

    A két dolog között szoros összefüggés van, noha az emberek ezt nem mindig fedezik fel, de ebben az esetben nem is működik a megújulás.

    Ha ugyanis csak a belső megújulásra összpontosítanánk, tehát arra, hogy megváltozott az értékrendünk, elengedtünk számos korlátozó hiedelmet, és helyettük elkezdtünk új, támogató meggyőződéseket kiépíteni, és ettől új embernek érezzük magunkat, DE közben illetve ezt követően is pontosan ugyanúgy viselkednénk, mint korábban, akkor az azt jelentené, hogy mindez csupán elhatározás volt, amelyet képtelenek vagyunk valóra váltani.

    A másik, amikor azonnal cselekedni kezdünk. Új emberként kezdünk el viselkedni, és ez talán működhet is egy ideig, de ha még mindig ugyanaz a hang szól bennünk, ha nincs meg a hitünk önmagunkban, akkor szintén nem működik a dolog, olyan, mintha csak megjátszanánk a megújulást.

    A kettőnek összhangban kell lennie.

    Új döntések

    A viselkedés – legalábbis a tudatos – a döntésekkel kezdődik. Ha tehát megalkottad az ideális jövőképedet, és tudsz azonosulni azzal, akkor a jelenlegi élethelyzetedben tudod elkezdeni megvalósítani azt, vagyis megvalósítani önmagad, mégpedig a döntéseiddel.

    A kérdés az, hogy mennyiben fogsz más döntéseket hozni, mint korábban.

    Például már régóta elégedetlen vagy az alakoddal, de eddig mindahányszor sportolni indultál volna, egy hang megszólalt a fejedben, és azt mondta: "Ugyan, minek? Ettől úgysem fogsz jobban kinézni." Ezért sosem indultál el sportolni.

    Ha azonban tudsz azonosulni a megújult éneddel, akkor nem ez a hang fog megszólalni benned, hanem egy másik, támogató hang. És ha mégis ugyanaz a régi hang jönne el, már tudod, hogy az még a régi éned "öröksége", és kedvesen emlékeztetheted, hogy már más idők járnak, új szelek fújdogálnak, és elindulhatsz sportolni.

    Ilyen módon számos helyzetben dönthetsz másképpen, mint korábban, és így fogsz elindulni a megújulásod útján.

    Összetettebb döntések és viselkedési minták

    Egy döntés meghozása nem mindig egyszerű. Hogy foglalkozz-e a gyerekeddel, vagy inkább a saját dolgod után nézzél, az több tényezőtől is függ.

    Például:

  • Egyedül van a gyereked, vagy valaki más is ott van vele?
  • Szüksége van a gyerekednek most rád?
  • Hogyan telt el eddig a napja?
  • Milyen fontos dolog van, amivel most foglalkozhatnál?
  • Hogyan érinti ez a dolog a gyerekedet?
  • És így tovább.

    Mindezeket a tényezőket átgondolhatod, azonban ez már nem egyszerű döntés, hanem stratégia kérdése. A stratégia egy meghatározott, tervszerű gondolkodási folyamat, amelynek az eredménye lesz a döntés.

    Persze nemcsak döntési stratégia létezik, hanem vásárlási, tanulási, alkotói és sok más.

    Az biztos, ha változni akarsz, akkor a stratégiáid is automatikusan változni fognak, és ez jó. A stratégiákba ugyanis mélyen beépülnek a legfontosabb alapelveid, értékeid, meggyőződéseid.

    Ha például meggyőződésed, hogy nem jó dolog állatokat enni, akkor az áruházban vélhetően nem lesz számodra opció a húspult. Ha elsődleges érték számodra az egészséged, akkor nem fogsz dohányozni. Ha számodra fontos a saját személyes fejlődésed, nem hülye tévéműsorok előtt töltöd majd az estét. Stratégikusan fogod átalakítani az életed, mégpedig hosszú távon, és ez vezet el az egyik legfontosabb egységéhez az emberi viselkedésnek.

    Szokások

    Hiszek a döntés erejében, és abban, hogy egy szempillantás alatt képesek vagyunk megváltozni. Számos példát megéltem már a saját életemben is erre, de mások életében is.

    A saját életemből egy példa, amikor azt mondtam magamnak, nem akarok több húst enni. Azóta nem eszem, nem is hiányzik, egyszerűen nem opció a hús.

    Más életéből példa: Egyik ismerősöm mindent megpróbált, hogy leszokjon a dohányzásról, de nem sikerült neki. Éveken keresztül dohányzott, ráadásul sokat. Aztán meghalt a nagyapja, s az orvosok azt mondták, a dohányzás vitte el. Abban a pillanatban kidobta a cigarettát a kukába, és soha többet nem gyújtott rá.

    Mi kell ahhoz, hogy egy meghozott döntést be is tartsunk? Félelem, intő példa? Elhatározás, szent meggyőződés? Szerintem bármelyik megteszi, de azért tegyük hozzá, valamit NEM csinálni sokkal könnyebb, mint valamit csinálni. Leszokni valamiről valóban csak döntés kérdése, de ahhoz, hogy megtanuljak mondjuk spanyolul, nem elég egy döntés. Tenni is kell érte.

    A szokások azok az apró egységei az emberi viselkedésnek, amelyek eljuttathatnak bennünket bármilyen hatalmasnak tűnő célunkhoz. A megújulás megtörténhet egyetlen pillanat alatt, mint ahogyan a magból is egyszer csak kidugja a fejét egy apró csíra, de ahhoz, hogy a virág kifejlődjék, vagy egy hatalmas fa növekedjék, még hosszú időre van szükség.

    A szokásokra sokan úgy tekintenek, mintha valami fárasztó dolgot jelentenének, amit rendszeresen, nap mint nap el kell végezni, hogy eredményeket érhessünk el. Pedig a szokások valójában az életünket jelentik. Életvitelszerű viselkedés az, ami beteljesíti a megújulásodat, ha te is akarod.

    Megújulás 2. - Írásgyakorlat

    Nos, ha komolyabban is át akarod ezt a dolgot gondolni, akkor tedd azt írásban. A következő gyakorlatot végezd el, kérlek (miután már megválaszoltad szabad írásban a jelen cikkünk elején található kérdéseket).

    Döntések

    Képzeld el, hogy kezdetét veszi a megújulásod. Megváltoztak az alapvető értékeid, meggyőződéseid, új céljaid vannak.

    Hogyan fogja ez befolyásolni a döntéseidet a jövőben?

    Írj erről szabad írással legalább hat percen keresztül!

    Stratégia

    Most gondolkodj tovább, és idézz fel olyan helyzeteket, amelyeket korábban nehezen oldottál meg, vagy nem tudtál megoldani.

    Milyen új stratégiát fogsz ezentúl használni az ilyen helyzetekben? Hogyan fogsz gondolkodni? Mi az, amit figyelembe veszel, és mi az, amit nem?

    Hat perc szabad írásban fejtsd ki a gondolataid.

    Új szokások

    Végül képzeld el, hogy más mederbe tereled az életed, másképpen telnek a mindennapjaid, mert új szokásokat alakítasz ki, amelyek elvezetnek a teljes megújulásodhoz.

    Mik ezek az új szokások? Hogyan telik el egy napod, vagy egy hét az életedben?

    Írd le szabad írással ezt is! Annyi időt szánj erre a lépésre, amennyire szükséged van.

    S hogy ez ne csak egy írásgyakorlat legyen, tegyél meg egy lépést a változás felé!

  • Köszönöm ezt az írást, a legjobbkor jött. Folyamatosan bennem van a vágy, hogy változtassak sokmindenen. És rosszul élem meg a folytonos kudarcot, mégis mindig akad kifogás persze… Ezen írásban átrágom magam, az biztos és kitisztul a kép. Mégegyszer köszönöm az inspirációt és a gyakorlati lebontást!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    Pen
    >