Személyiségfejlesztés
Videó/Szöveg

Van kitől tanulni

Lecke 15 Fejezet 1

Gyerekkoromban a testvérem egyszer megkért engem és az unokatesómat, hogy menjünk le a játékboltba, és hozzunk neki valamit. Már nem emlékszem, mi volt az, de azt is mondta, hogy vehetünk magunknak is valami apróságot. Adott pénzt, de nem volt aprója, így egy nagyobb címlettel küldött le minket az üzletbe (ez akkor 500 Ft lehetett, nem emlékszem pontosan). Aztán a játékboltban nem lehetett azt a dolgot kapni, mi pedig vettünk magunknak egy szép nagy repülőgépmodellt a tesóm pénzéből.

Jaj, hát ez nem volt szép dolog. Most már tudom, milyen felelőtlenül viselkedtünk, mert elköltöttük szegény testvérem összes pénzét egy jó drága játékra. Viszont még jobban megmaradt az bennem, hogy mennyire szerettem ezeket a műanyag, ezer apró darabból összeragasztható, kifesthető, felmatricázható autókat, repülőket, hajókat, amelyek a pontos és kicsinyített másai voltak az eredeti járműnek. A modellezés rendkívül izgalmas dolognak tartottam már gyerekként is.

Modellezés

Ebben a cikkben tehát a modellezésről lesz szó. Nem repülőgépeket fogunk összeragasztani (de akár azt is), hanem az emberi viselkedés és gondolkodás modellezésével fogunk foglalkozni. Ezzel a célunk elsősorban a saját viselkedésünk megváltoztatása lesz, ami az előfeltétele a fejlődésünknek.

NLP

Nézzük rögtön a modellezés jelentőségét az NLP-ben. Az NLP, vagyis a Neuro-lingvisztikus programozás olyan, mint egy hatalmas receptgyűjtemény, amellyel mindenféle jó dolgokat csinálhatsz. Megtanulhatsz helyesen írni, eredményesen kommunikálni, elérni a céljaid, átformálni a korlátozó hiedelmeid, felébreszteni szunnyadó képességeid, elaltatni ébredő aggodalmaid - és megtanulhatsz tanulni is. A tanulás tanulása nagyon fontos dolog - de nem csodálkozom rajta, hogy nincs ilyen tantárgy az iskolákban. Van helyette számonkérés, magolás, és fekete pont. Szerencsére bennünket nem korlátoz az oktatási alaptanterv, így most egy elegáns mozdulattal átléphetünk a saját korlátainkon, és elmerülhetünk a modellezésben.

Mindaz a sok nagyszerűség, amelyet az NLP tanít nekünk, nem azért olyan hatékony, és nem azért működik különösen jól, mert nagyon okos emberek találták ki, hogy mit is csináljunk. Az NLP azért olyan jó, mert MODELLEZ.

Amikor az NLP kommunikációs modelljét kidolgozták és megfogalmazták, nem tették fel azt a kérdést maguknak, hogy vajon mit is kell ahhoz tennünk, hogy jól kommunikáljunk, és nem is kezdtek el kísérletezni különféle viselkedési mintákkal. Voltak ugyanis olyan emberek, akik eleve kivételesen jól kommunikáltak. Ilyen volt például Milton Erickson, minden idők leghíresebb hipnoterapeutája. Richard Bandler és John Grinder őt MODELLEZTE, vagyis egészen pontosan megfigyelte, hogy Erickson mit és hogyan tesz, és az ő viselkedését szedte pontokba, írta le - tehát lemodellezte azt. Így született meg az ericksoni nyelvi hipnotikus minták gazdag gyűjteménye, és még sok más modell. Ez nagyon fontos.

Nem kell rájönnöd arra, hogy hogyan csinálj valamit kiválóan. Elegendő találni valakit, aki eleve kiváló, és leutánozni az ő viselkedését.

Hogyan modellez az NLP?

Szeretném kiemelni, hogy most csupán az NLP modellezési stratégiájának egy leegyszerűsített szeletét írom le. A modellezést külön hétvégéken tanítják az NLP mestertanfolyamon, így bőven el lehetne benne merülni. Ugyanakkor azt gondolom, ha egy dolgot kellően egyszerű lépésekre vagy pontokra bontunk, akkor képessé válhatunk azt használni, és valós eredményeket elérni.


Modellezés
(leegyszerűsített lépések)

1. A modell kiválasztása

Nyilvánvalóan tudnod kell, miben akarsz jó lenni. Ezután egy modellre lesz szükséged. A modell egy olyan személy, aki kiváló abban a dologban, amit szeretnél te is jól csinálni.

  • Ha meg akarsz gyógyulni egy betegségből, akkor egy olyan személyre van szükséged, aki meggyógyult ugyanabból a betegségből.
  • Ha helyesen akarsz írni, egy jó helyesíró kell neked.
  • Ha meg akarsz tanulni tükörből tolatni, akkor egy jó gépjárművezető lehet a segítségedre.


Természetesen nem akarjuk a teljes személyt modellezni, csupán egy meghatározott viselkedését.


2. Megfigyelés és belehelyezkedés

Nos, az egyik legfontosabb dolog, hogy észleld, mit tesz a másik. Vajon hogyan ér el nagyszerű eredményeket, mitől olyan kiváló, melyek a viselkedésének azon részei, amelyek a te stratégiádból eddig hiányoztak?

Természetesen az emberi viselkedés végtelenül összetett, épp ezért adok pár olyan kapaszkodót, amely segíthet feltérképezni a másik viselkedését.

Kritériumok, értékek

Miután meghatároztuk, hogy milyen viselkedést szeretnénk modellezni, és miután találtunk megfelelő modellt, aki már eleve jó abban a dologban, sőt, kiváló, elsőként azt szükséges megvizsgálnunk, hogy egyáltalán mit tartunk fontosnak az adott viselkedésben.

Ha jól akarsz főzni, akkor például különféle szempontok lehetnek:

  • legyen gyorsan kész
  • legyen egészséges
  • legyen olcsó
  • legyen finom
  • legyen változatos

És így tovább. Ezeket mindenképpen tisztázni kell, hogy el tudd dönteni, vajon valóban szeretnéd-e modellezni az adott viselkedést. Ha jól akarsz úszni, nem biztos hogy célszerű egy élsportolót modellezni, mert neki teljesen más kritériumai vannak az úszással kapcsolatban, mint neked. Ő nyerni akar, te pedig talán csak kétszer eljutni az uszodába egy héten, hogy egy-egy órát ússz ezáltal jó kondiban tartva a tested.

Hiedelmek és meggyőződések

Ha a kritériumok rendben vannak, akkor a következő pontban azt kell megvizsgálni, hogy miben hiszel.

Mondjuk, hogy meg akarsz tanulni biciklizni, és azt hiszed, ha két hét alatt ez nem sikerül, sosem leszel rá képes.
Ezzel szemben vannak emberek, akik megtanultak biciklizni, és volt, akinek egy hónap után sikerült csak. Ezek az emberek más dologban hihettek. Például abban, hogy elegendő gyakorlás útján bármilyen képesség kifejleszthető.

Stratégia

A stratégia egy olyan döntési és cselekvési folyamat, amely meghatározza az illető viselkedését. Itt azt jó megértened, hogy a modell mikor és mit tesz, milyen dolgokat tart szem előtt (kritériumok), mi alapján hozza meg a döntéseit, minek kell ahhoz teljesülnie, hogy azt mondja, elérte a célját.

A stratégia szintén nagyon összetett. Egy része könnyen megfigyelhető, és leírható. Vannak azonban olyan belső megjelenítések, amelyek feltárása nem mindig egyszerű. A belső megjelenítések közé tartozik például, amikor valaki felidéz egy képet, vagy mond magában valamit. Ide tartoznak az érzések is.

Bár a stratégia összetett, ha az alapvető elemeit meg tudod figyelni, máris közelebb kerültél a kiválósághoz, amit modellezel.

Belehelyezkedés

A belehelyezkedés azt jelenti, hogy belépsz az illető világába, és úgy viselkedsz, azt színleled, hogy te ő vagy. Van, akinek ez természetes, és bármikor képes valaki másnak a bőrébe bújni, és ezt alkalmazza is természetes módon nap mint nap. Jellemzően ezek az emberek magas szinten kommunikálnak, és jól szót értenek másokkal. Van olyan is, akinek ez külön feladat, de mint a legtöbb dolog, ez a képesség is fejleszthető.

Valójában az NLP egyik legfontosabb részéről van most szó. Az NLP "Neuro", vagyis idegrendszeri szinten ÉRZÉKELI a világot. A külső megjelenítések (látsz, hallasz, érzel valamit) nem különülnek el a belső megjelenítésektől (emlékezés, gondolkodás, belső képek és hangok). A belehelyezkedéssel tudsz a legjobban modellezni.


3. Alkalmazás

Az alkalmazás azt jelenti, hogy kipróbálod, megcsinálod te is azt a dolgot, amit tanultál. Nyilvánvalóan szükséged lesz változtatásra, és elsőre nem lehetsz olyan kiváló, mint maga a modell. Ez egy tanulási folyamat.

Az alkalmazás során tulajdonképpen leutánozod a másik ember viselkedését. Ekkor felfedezheted azokat a mintákat, amelyek lényegesek az eredmény szempontjából, míg más részeket egyszerűen el is hagyhatsz.

Gyakorlat

A fenti modellezési folyamatnál külön feladat, hogy találj egy modellt, aki hajlandó neked elmondani, megmutatni, hogy mit hogyan tesz. Ez lehet egy hosszú folyamat, ami akár hónapokig is eltarthat.

Lehet, hogy meg akarsz tanulni gitározni, és ismersz valakit, aki remekül játszik a hangszeren. Ha az illető hajlandó téged tanítani, akkor az már egy modellezési folyamat, amely teljesebbé válhat azáltal, hogy kérdéseket teszel fel neki, hogy azokat a lényeges részleteket is megtudd, amelyeknek köszönhetően az illető sikeres abban, amit csinál. Talán ő másképpen dönt, másképpen gondolkodik, mást tart fontosnak, vagy más dolgokban hisz a gitározással kapcsolatban, mint te.

Mivel azonban az NBU alapvetően online program, modellezzük most le a modellezést - online. Így akkor is érhetsz el változást, ha nem találsz a környezetedben olyan embert, aki személyesen lehetne a segítségedre. Természetesen, ha abban a szerencsés helyzetben van, hogy egy valós személy (élőben) a rendelkezésedre áll, mint modell, akkor is el tudod végezni a gyakorlatot.

Miben akarsz jobb lenni?

Először is válassz egy dolgot, egy képességet vagy emberi viselkedést, amelyben sikeresebb akarsz lenni. 

Hogyan csináltad eddig?

Ha ez megvan, akkor gondold át, és írd le, hogy te eddig ezt a dolgot hogyan csináltad.

Például sikeresebb akarsz lenni az üzletben, és azt szeretnéd, hogy a saját kozmetikaszalonod jobban menjen.
Ekkor leírhatod, hogy eddig annyit tettél, hogy bejártál dolgozni, és az ajtó előtt álló megállítótáblára mindig kiírtad, hogy épp milyen különleges kezeléseket adsz kedvezményesen. Ezen kívül képezted magad, és havonta egy alkalommal feladtál egy hirdetést. Odafigyeltél rá, hogy minden vásárlód elégedett legyen.

Gyűjtőmunka

A következő lépés, hogy gyűjts anyagot. Erre az Internet nyújtja a legjobb lehetőségeket.
Az előző példához kapcsolódóan kereshetsz marketing tippeket, tanfolyamokat, cikkeket. Kereshetsz más kozmetikaszalonokat is, és megnézheted, ők mit csinálnak.
Érdemes a kifejezetten sikeres modelleket kiválasztani valamilyen módon.

Készíts magadnak egy gyűjteményt, amely a számodra értékes információkat hordozza.

Feldolgozás

A következő lépés, hogy elemezz, és tárd fel a titkot.
Kezdd el kijegyzetelni, hogy mi az, amit más, sikeres emberek csinálnak, és te nem.

  • Mik azok a technikák, amit alkalmaznak?
  • Mi az, amire különösen ügyelnek?
  • Mi lehet vajon az, amit fontosnak tartanak?
  • Vajon miben hisznek?

Ez a tudatos feldolgozás.
Kiderülhet például, hogy a sikeres, befutott kozmetikaszalonok

  • weboldallal rendelkeznek
  • hírlevelet küldenek
  • online hirdetik magukat
  • blogot írnak
  • szórólapoznak
  • visszajelzést kérnek a vásárlóktól
  • ajándékokat adnak
  • olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amiket te nem

Ezekből arra következtethetsz, hogy számukra alapvető érték (kritérium)

  • hatékony marketing
  • vásárlói elégedettség mérése
  • kommunikáció
  • szolgáltatás minősége

Ha ezek közül olyat találsz, ami nálad hiányzik, talán már meg is van a kulcs a változáshoz.

Belehelyezkedés

Érdekes játék lehet a belehelyezkedés. Képzeld el, hogy te vagy az illető személy, az üzlet tulajdonosa, akit modellezel. Éld bele magad a helyzetébe, gondolkodj a fejével, higgy abban, amiben ő hisz. Ha ezt megteszed, új gondolataid támadhatnak - ezeket írd le.

Mivel több lehetséges forrást is találhatsz, ez egy igen nagy munka lehet.

  • Megfigyelőként már ezen cikk olvasása is ébreszthet benned hasznos gondolatokat.
  • Felfedezőként érdemes megcsinálnod a gyakorlatot, amelyet lentebb prezentáció vagy letölthető PDF formájában is elérsz.
  • Utazóként azt javaslom, merülj el a témában mélyebben is.

És ami különösen fontos:
Kezdd el alkalmazni azt, amit tanultál.

Változtass a viselkedéseden, és üdvözöld örömmel az új eredményeket.

A gyakorlat egy leegyszerűsített változata az NLP-s modellezésnek. A célja, hogy egy meglévő képességedet magasabb szintre emeld.

Mivel ez egy komolyabb feladat, merülhetnek fel kérdéseid. Szívesen válaszolok ezekre (de csak ha felteszed.)

Ha nem indul el a prezentáció, töltsd le a gyakorlatot innen.

Pen
>