Mi a jó a rosszban? – Nagy Belső Utazás
14

Mi a jó a rosszban?

Miért van az, hogy mindig jó dolgokat kívánunk egymásnak? Jó napot, jó reggelt, jó egészséget, jó utat, jó pihenést, jó szerencsét. Vélhetően udvariasak vagyunk, és JÓ indulatúak, mert a másiknak is csupa előnyös dolgot kívánunk.

A jó a nyerő, de ebből az is következik, hogy van rossz is, amit viszont nem szeretünk. Kivétel a rosszcsontot, ha ez egy gyerek, még akkor is, ha ROSSZ fát tett a tűzre (és előtte kihúzta a gyufát).

Arra gondoltam, hogy nagy jó dolgunkban rosszul járunk, mert ami nem egyértelműen jó, azt könnyen felcímkézzük rossznak, de vajon tényleg rossz a rossz?

Ez szöget ütött a fejembe, mégsem mentem a balesetire, hanem ehelyett eszembe jutott egy idevágó fontos tétel (nem a Pitagorasz).

NLP előfeltevés


Minden emberi viselkedés jó szándékú.

Ráadásul minden szó mindenkinek mást jelent, különösen az olyanok, mint "viselkedés". Tehát mindenekelőtt ezt tisztázzuk.

A viselkedést javarészt abban az értelemben használjuk, hogy valaki valamit egy bizonyos fajta módon csinál.

  • Ha például hangosan beszélek a könyvtárban, akkor illetlenül viselkedem.
  • Ha a gyerek elpakolja a játékot maga után, akkor jól viselkedik.
  • Ha összeszedem az utcán a szemetet, akkor példamutatóan viselkedem, hacsak nem vagyok utcaseprő, mert akkor viszont kötelességtudóan.

Azt gondolnánk, viselkedni nem lehet csak úgy simán, hanem valahogyan kell azt csinálni. Szerencsére azonban megtanította nekünk a tanárnéni az iskolában, hogy de. (Fiam, most már aztán viselkedjél, amíg szépen vagyunk.) (Hadd ne menjek bele abba, hogy lehet szépen lenni.)

A fenti viselkedéseket egyből oda is adhatnánk a postásnak, mert mindegyik meg van bélyegezve. Vagy jó, vagy rossz. Helyes és helytelen. De ítélkezni unalmas, nézzük meg hát, milyen viselkedések vannak még.

  • Ha hasra esek az utcán, akkor az nem szándékos viselkedés.
  • Ha allergiás vagyok a parlagszőrre (macskafűre?) az teljesen tudattalan. Képtelen vagyok befolyásolni a puszta akaratommal. (Bízz bennem, ifjú Padawan.)
  • Ha bemegyek dolgozni, annak célja van, ha bambulok ki az ablakon, annak nincs - de mind a kettő viselkedés.
  • Ha szenvedélyesen gyűjtöm a leszúrható kerti törpéket, akkor imádom a giccset, vagy pedig vívni tanulok.

De kössünk ki végre az NLP-s értelmezésnél.

Minden emberi viselkedés jó szándékú.

A MINDEN két dolgot jelent. (Hogy lehetek ennyire korlátolt!?)
Egyrészt a minden sosem minden, mindig van kivétel, de általában azok szélsőséges esetek, amelyekre nincs idő kitérni.
Másrészt a minden tényleg minden, tehát BÁRMIT IS TESZEL BÁRHOGYAN, az NLP szerint az jó szándék által vezérelt.

Tehát, nem számít, hogy tudatosan, direkt, kedvesen, zavarban, üvöltve, sunyítva, alva, ébren, részegen, átszellemülten, előre megfontolt szándékkal vagy szórakozottan csinálsz valamit, az mind jó szándékú.

Ez persze csak egy előfeltevés, amelyeknek mindig nagyon hálás vagyok, mert nem kell őket bizonyítani. Nem azért, mert igazak, hanem mert egyszerűbb csak úgy csinálni, mintha igazak volnának, és akkor valóra válthatjuk azokat az életünkben.

Hogy is van ez?

Ha fáj valami, az rossz. Senki se örül a fájdalomnak. Pedig jó és hasznos.
Ha például szórakozottan a konyhaasztalra ülök, ami nem kifejezetten illendő, de azért kényelmes, és nem veszem észre az odahelyezett és bekapcsolt állapotban lévő villanyrezsót, akkor vélhetően fájdalmat fogok érezni a hátsómban, ezért felugrom. Ha azonban nem érezném a fájdalmat, talán csak a füstszag keltene bennem gyanút, és utána már hiába kerítenék hatalmas feneket a balesetnek, égető problémám támadna mindenképpen.

  • Ha egy életszerűbb példát nézünk, akkor mondjuk, hogy társaságban nem tudok mások előtt megnyilvánulni normálisan, mert dadogni kezdek. Ez egy viselkedés. De vajon mi lehet ebben a jó?
  • És mi abban a jó, ha beteg vagyok?
  • És mi abban a jó, ha kövér vagyok és csak zabálok folyton?

Mi a jó a rosszban?


Több hasznunk is származhat a rossz dolgokból, amire sajnos nem szoktunk figyelni, ezért most összefoglalom neked a legfontosabbakat.

1. Észreveszed a problémát

  • Ha beszélni akarok mások előtt, és dadogni kezdek, akkor rájövök, hogy nekem nem kellene mások előtt szónokolnom. Hogy miért nem, az más kérdés, de már tudni fogom, hogy nem érdemes belemennem egy ilyen helyzetbe.
  • Ha beteg vagyok, akkor észreveszem, hogy valami baj van a testemben, és csak egyetlen következtetést kell levonnom ahhoz, hogy arra gondoljak, valami lelki problémám is lehet.
  • Ha kövér vagyok és zabálok, akkor észre fogom venni, hogy nem jól nézek ki, és ellentmondásosan viselkedem, tehát valami bajom lehet. Nem baj, ha nem tudom még, hogy mi az, de legalább látom, hogy valami nem oké.


Ez nagyon elemi, gondold azt, hogy ugyanaz a funkciója itt a rossz dolgoknak, mint a rezsóra ülésnél. Vedd észre, hogy valamit VÁLTOZTATNOD KELL. De még előtte ott van a 2. pont.

2. Szemügyre veszed a problémát

Bizonyos esetekben a probléma pont azért jelentkezett, mert nem volt rá figyelmed. Ha azonban észreveszed, lehetőséged nyílik arra is, hogy alaposan megfigyeld.

  • Ha dadogni kezdek mások előtt, akkor elgondolkozhatom azon, hogy mi is történik pontosan. Rájöhetek, hogy csak nők előtt dadogok. Eszembe juthat pár kellemetlen esetem nőkkel. Kereshetek a kettő között összefüggést.
  • Ha beteg vagyok, és észreveszem ezt, akkor utánanézhetek, hogy mi ez a betegség, mi okozza, hogyan lehet belőle meggyógyulni. Ha a lelki okokra is gondolok, sorra vehetem az elmúlt időszak konfliktusait, s talán felfedezek némi kapcsolatot.
  • Ha kövér vagyok és zabálok, elgondolkozhatok azon, hogy vajon mi az oka ennek, és mire gondolok például, amikor kinyitom a hűtőszekrény ajtaját, és mit zabálok. Eszembe juthat, hogy talán valami olyasmihez van ennek köze, aminek semmi köze sincs hozzá.

3. Elgondolkozol a megoldáson

Ez a "tenned kell valamit" c. megközelítés. Valójában ez az "értelme" a problémának. Azért érzel valamit rossznak, hogy megváltoztasd azt jóra.

Sajnos a nyilvánvaló dolgokon sokan nem látnak tovább.

  • Nyilvánvaló, ha a bableves sótlan, akkor meg kell sózni.
  • Nyilvánvaló, ha az autó motorja túlmelegedik, akkor meg kell állni vele pihenni.
  • Nyilvánvaló, ha elmegy a busz, megvárjuk a következőt.

Továbbá azonban:

  • Talán nem nyilvánvaló, hogy ha dadogok társaságban, akkor mit is tehetnék ez ellen, de sok mindent megpróbálhatok, ami segíthet.
  • Nem biztos, hogy tudom, hogyan gyógyulhatok meg egy betegségből, de a nyugalom és a pihenés vélhetően enyhíti a tüneteket, vagy elhozza a gyógyulást.
  • Nem feltétlenül könnyű megtalálni a kövérség és zabálás okát, de ha tudatosan életmódot váltok, mégis segíthet, és mindemellett elgondolkozhatok komolyabb összefüggéseken is.

4. Megfejtheted az ÜZENETET

Ez már egy kicsit összetettebb, de talán ez a legmagasabb szintje a problémák megoldásának.

Tételezzük fel, hogy mindenféle problémádnak van egy üzenete számodra. Mindenféle módszerek meg tudományok meg is határozzák ezt, és ok-okozati összefüggésrendszereket tárnak fel. Ezekből lehet következtetni az üzenetre.

  • A dadogásnak lehet az az üzenete, hogy el kell engedned a múltat, és meg kell bocsátanod magadnak, és közelebb kell engedned magadhoz az embereket.
  • A betegségnek lehet az az üzenete, hogy fel kell mondanod a munkahelyeden.
  • A zabálásnak lehet az az üzenete, hogy fel kell szedned egy pasast, vagy egy nőt (szabadon választhatsz).

Kívülről talán cseppet sem tűnnek logikusnak az üzenetek, de belülről sem. Azonban ha egy kicsit elgondolkozol a mélyebb jelentésen, akkor mégiscsak következtethetsz egy csomó mindenre. 

Feladat

Keressünk valami jót ebben az egészben, mondjuk, legyen az egy feladat, amely valamilyen módon segít neked. A feladatot megcsinálhatod fejben vagy írásban is.

1. A probléma

Nevezd meg életed egy problémáját, egy negatív tényezőjét, valamit, amit nem kedvelsz.

Szerintem mindenkinek van ilyen az életében. Ha neked nincs, akkor felmentést kapsz a gyakorlat alól. (És tudod, kit etessél...)

2. Szemügyre vétel

Gondolkozz el alaposan a problémán. A következő kérdések hasznosak lehetnek.

  • Mi történik pontosan?
  • Mióta áll fent ez a probléma?
  • Mi okozhatta ezt?
  • Miért nem tudtam eddig megoldani?
  • Kivel vagy mivel függ össze ez a dolog?

3. Előnyök

Milyen előnyöm származik a problémából?

Ez egy igen hasznos kérdés. Ha semmit sem találsz, semmi gond, de vedd észre, ha mégis vannak előnyeid a bajból.

Például:

  • A betegségem miatt egy csomó időm van, így sokat olvashatok.
  • Félek a tömegközlekedéstől, emiatt mindenhova biciklivel járok, és ez egészséges.
  • Nem tudok megtanulni angolul, ezért egy csomó feladatot megúszok a munkahelyemen.

Vedd sorra az összes előnyt!

4. A pozitív szándék

Van-e valamilyen egyértelműen megfigyelhető pozitív szándéka a viselkedésednek?

Például a nem kívánt viselkedés megvéd téged valamitől, vagy biztosít valamit a számodra?

Gondolkodj el ezen!

5. Az üzenet

Most fogalmazd meg egy mondatban, mi ennek a viselkedésnek vagy problémának a pozitív ÜZENETE a számodra.

Ha gőzöd sincs, használd a bűvös mondatot:

"Fogalmam sincs arról, mi ennek a problémának a pozitív üzenete, de ha tudnám, mi az, akkor azt mondanám, hogy..."
(fejezd be a mondatot.)

Üzenetek lehetnek például:

  • Foglalkozz magaddal!
  • Aludj többet!
  • Sportolj!
  • Szeresd önmagad!
  • Add el a házat!
  • Vedd el a Gézát!
  • Egyél tortát! (Na jó, ez nem, de azért hadd maradjon itt.)

Nincs is már semmi más hátra, mint megtenni azt, amire az üzenet kér. De azért mindennek van egy határa. Most elég megfejtened az üzenetet, és majd a jövő héten megcsinálod, rendben?

Rájöttél valami okosságra?

Ha igen, mondd el a hozzászólások között.

Oszd meg, hogy más is olvashassa!
Tibi
 

  • Buday Éva szerint:

    KÖSZÖNÖM !!!!!
    Minden “üzeneted” tanulságos ,még ismétléseknek is örülök .

  • Ungváriné Fenyves Beáta szerint:

    Kedves Tibi! Az én kiválasztott problémám az egyedül alvástól való félelem. Otthon a lakásban is félek, ha a férjem ritkán elmegy valahová. Ha én megyek el pl valamilyen képzésre, vagy táborba ott is gond legalább az 1.éjszaka.Még szállodában is nyugtalan vagyok. Utána valamelyest oldódik. Mire egészen megszoknám, vége.Megmagyarázhatatlan izgatottság, rossz érzések jönnek rám. Ilyenkor altatóval nyugtatom magam. Sok mindent próbáltam, hogy eljussak ennek az egésznek a gyökeréig. Pl hipnózisban visszamentünk egészen a magzati korig és oldottuk az ottani traumákat. És még sok minden egyéb technikát kipróbáltam. Eddig lényeges változást egyik sem hozott. A kérdéseid közül a ” Milyen előnyöm származik a problémából? ” fogott meg igazán.
    Fogalmam sincs! Az üzenetéről sem. Még a bűvös mondatra sem ugrott be semmi. Csak az, hogy korlátoz engem és méltatlan hozzám. Beszűkíti az életteremet.
    Hálás lennék, ha van valami ötleted ezzel kapcsolatban!
    A múltkor is nagyon sokat segítettél azzal, hogy : talán érdemes lenne néhány dolgot végig vinni ahhoz, hogy több sikerélményem
    legyen.
    Imádom az írásaid! Csoda hasznos valamennyi! Köszönöm!
    Szeretettel üdvözöllek: Ungváriné Fenyves Bea

    • Tibi szerint:

      Szia Bea!

      Hm… Ami az eszembe jutott, az egyik, hogy lehetne levelet írni a félelemnek. Tudom, hogy ismered az “elküldetlen levelek” technikáját. Ez az egyik legerősebb belső írás gyakorlat. Itt fontos tudni, hogy ezt hosszabb ideig is lehet alkalmazni, és úgy jobban hat. (Nem levelet írsz, hanem levelezel.)

      Én nem tudom, hogy mi jót akar neked ez a félelem, de ha tudnám, azt mondanám, hogy a te biztonságodra törekedik. Ha megtudod azt, hogy pontosan mitől félsz ilyenkor, akkor közelebb kerülhetsz a megoldáshoz. Ha például a betörőktől félnél, akkor lehet, hogy praktikus megoldás volna egy jó nagy kutya😄 🐶

      A másik, ami az eszembe jutott, még a kutya előtt, hogy fizikai síkon tenni valamit azért, hogy mégis nyugodtan aludj, és itt nem az altatóra gondolok, hanem hogy talán vannak olyan dolgok, amelyek csökkentik a félelmedet, mások növelik. (például ég-e a villany, zárva van-e az ajtó, szól-e zene, stb.) Tehát nemcsak lelki síkon lehet gondolkodni, hanem fizikai síkon is. A kettő együtt a legjobb, persze.

      Biztos van még sok okosság, most ezek ugrottak be 🙂

      Tibi

      • Ungváriné Fenyves Beáta szerint:

        Szia Tibi!
        Köszönöm a válaszod! Tudtam, hogy lesz valami számomra a végtelen Szerszámos ládádból! A levél írás nem jutott eszembe, pedig ismerem!
        Nagy ölelés neked!
        Bea

    • Bianka szerint:

      Kedves Bea!

      Nekem az a pozitív üzenet jutott eszembe a problémádról, hogy ez egyfajta kifejeződése a férjed iránti szeretetednek és ragaszkodásodnak. Illetve azt is jelenti, hogy bízol benne és a jelenléte biztonságérzetet kelt benned, szerintem mindenképp egy pozitív visszacsatolás a kapcsolatotoknak. 🙂

      Üdv: Bianka

  • Benkő Erzsi szerint:

    Akárhogy töröm a buksimat semmi jót nem találok a derékfájásomban (meszesedés), ha csak azt nem találom jónak, hogy más takarit helyettem……..Erről viszont boldogan lemondanék

    • Tibi szerint:

      Nem is lehet mindenben jót találni, Erzsi. Valószínűleg ebben az esetben inkább a “mi okozhatta ezt” és a “hogyan oldhatnám meg” vonalon érdemes elindulni.

  • Éva szerint:

    Az én problémám az idegen nyelv beszéde. Gyerekkoromban tolmács akartam lenni. Szüleimnek ez nem volt szakma, így nem támogattak, sőt nyáron önszorgalomból oroszt tanultam, amit elrakattak velem, mikor a szomszéd megkérdezte, hogy azért tanulok, mert megbuktam? Hát nem. Vagyis a tantárgyból nem. De abból igen, hogy nem lettem tolmács és még a mai napig is tipródom. Pozitív üzenet, hogy bármikor bebizonyíthatom, hogy tudok idegen nyelven beszélni. Bebizonyítom, hogy a kialakult korlátomat, szokásomat az idegen nyelv beszédével átfejlesztem arra szokásomra, hogy beszélek idegen nyelvet. Keresek egy olyan embert aki nem tud angolul és egy embert aki tud és tolmácsolok közöttük.

    • Tibi szerint:

      Szia Éva! Érdekes, amit írsz. Akár valóra is válthatod azt, amiről írtál. Talán nem is biztos, hogy a tolmácsolás a fontos, hanem csupán az idegen nyelv használata. Talán már az is sok mindent megváltoztatna…

  • Izabella szerint:

    45 éves vagyok és most tanulok angolul, már többször próbáltam, de nem sikerült. Mindig rossz, hogy nem tudom megtanulni a szövegeket ettől már régóta rettegek, hogy miért nem tudom. Rossz érzés amikor a csoportos foglalkozás során ez a feladat következik. Ebbe, mi a jó és miért nem tudom megcsinálni és más miért tudja könnyedén?

    • Tibi szerint:

      Izabella, a válaszokat én sem tudhatom, ha te nem tudod. Ha tudnám, azt mondanám, hogy a nyelvtanulás nem szövegek megtanulásából áll, és talán nem is benned van a “hiba”, hanem a módszerben, amellyel tanítanak. Talán kellene keresned más módszert, ahol te is könnyedén megtanulnál angolul.

      Egyáltalán nem biztos, hogy igazam van.
      Én például ezt tartom nagyon jónak: http://beszeljangolul.com/

  • Erzsébet szerint:

    Nem szeretek fozni, de minden napra ebédet kell készítenem a családnak.
    Ebben az a jó, hogy így én is rendszeresen étkezem, fott ételt eszek.

  • >