Hét célkitűző feladat otthonra – Nagy Belső Utazás
6

Hét célkitűző feladat otthonra

Ez a hét nem pont olyan, mint a többi, mert sosincs két egyforma percünk sem, nemhogy hetünk, és talán ez olyan nyilvánvaló, hogy az emberek hajlamosak megfeledkezni róla. Pont úgy, mint például arról, hogy a zabálás hizlal, a bambulás nem old meg problémákat, vagy hogy a hitelt vissza is kell fizetni. Képesek ugyanúgy bambulni órákat nap mint nap, és közben zabálni, és néha felvenni egy kis hitelt.

Ez rád persze nem igaz, te ennél hasznosabban töltöd az időd, például nagyszerű önfejlesztő blogokat olvasol. Nos, mivel ez a hét MÁS, mint az előző volt, valószínűleg többet is ki lehet belőle hozni, mint a múlt héten. Minden csak azon múlik, mivel töltöd az időd. 

Természetesen megvan a magad dolga, amit meg is csinálhatsz nyugodtan,  de közben beleillesztheted a programodba a következő hét célkitűző gyakorlatot is mintegy szórakozás- és agytornaként, valamint azért, hogy kissé tudatosabbá tedd az életed.

Minden napra egy feladat, s talán te úgy suhansz rajtuk végig, mint a jóllakott napközis révülő tekintete a matek házi feladat felett - de az is lehet, hogy mélyebben is elmerülsz pár gondolatban, és ugyanazon agyalsz egy teljes héten át. Tekintsd ezt a hét feladatot egy játéknak, aminek nincs tétje. 

Azért azt nem mondanám, hogy ártani nem használ, mert biztos, hogy jót tesz neked, ha megcsinálod. 

Ha tele vagy tenni akarással, és bevállalós hangulatban vagy, akkor tekintsd kihívásnak ezt a hét feladatot, és csináld meg mindet. Akár egy nap alatt is végezhetsz, ha már ismersz pár gyakorlatot, és rutinosan írod a válaszaidat, de ha ennyire benne vagy a célkitűző feladatokban, akkor is élvezni fogod a játékot.

Az egész feladatsor otthonra szól, nem kell menned sehová, vagyis tolhatod ezt is home office-ban.

1. Írd le sorrendben az öt legfontosabb dolgot az életedben!

Ez csupán néhány perc, ha álmodból felébresztve is fel tudnád sorolni azt az öt dolgot, annyira egyértelmű, hiszen mindig is így volt. Csak írd le, és kész is vagy.

De a dolgok változnak, és a "mindig is így volt" bizonyos helyzetekben nem kifejezetten válik be. A prioritások mások lesznek, ezért néha a körülményekhez szükséges igazodnunk, és módosítani a listát. Ha tudatosítod magad abban, hogy bizonyos fontos dolgokat most érdemes félretenni, hogy más, korábban kevésbé fontosnak tartott dolgokat az előtérbe helyezz, akkor könnyebben veszed majd az akadályokat, és képes leszel jobb döntéseket hozni, másképpen viselkedni.

Ha akarod, megcsinálhatod a Garanciajátékot is. Ezzel beléphetsz egy kedves történetbe, és úgymond metaforikus úton határozhatod meg a személyes értékrended. Ez több idő, mintha egy perc alatt írnád le az öt dolgot, de kellemes szórakozást ígér és alaposan megdolgoztatja a fantáziádat.

2. Színezd ki az Életkereket!

Ha az elmúlt hét napban már színeztél egyet, tekintsd ezt a feladatot teljesítettnek. 

Az Életkerék egy igen egyszerű NLP-s modell, amivel grafikus formában ábrázolhatod az elégedettségedet az aktuális élethelyzetedben. Egyfajta boldogságmérő. Kiszínezése csupán pár percet vesz igénybe, ha az 1. feladatot elvégezted. Ha nem, most úgyis meg kell tenned, mert az öt legfontosabb dolgot kell ráírnod az Életkerékre.

A feladat tehát annyi, hogy a számok után írd oda a legfontosabb dolgokat (egytől ötig), majd minden egyes tortaszeletet színezz ki belülről kifelé haladva a következők szerint:

Minél elégedettebb vagy az adott dologgal jelenleg, annál több körcikket színezz ki. A nulla és a tízes sem tűnik jó megoldásnak, de minden rendkívül összetett, és képtelenség volna megjósolni, milyen lesz a tiéd.

Az Életkereket innen töltheted le, és ki is nyomtathatod, de kézzel is megrajzolhatod, én néha azt teszem, elég ronda szokott lenni, de ugyanúgy működik. 

Ahogyan a Garanciajátékot, az Életkereket is megtalálhatod bővebb magyarázattal az NBU ingyenes anyagai között.

3. Fogalmazd meg három célod!

Kritérium is van, mégpedig a következő: 

A célok más életterületekről szóljanak.

Csak példaként néhány életterület és cél:

Egészség
Több mozgás.
Több zöldség és gyümölcs.
Rendszeresebb alvás.

Pénz
Online üzlet indítása
Kiadások csökkentése.
Megszabadulni a felesleges dolgoktól.

Tanulás
Angolul tanulni.
Makramézást tanulni.
Megcsinálni egy online tanfolyamot.

Emberi kapcsolatok
Többet játszani Pistikével.
Beszélgetni a kedveseddel.
Rendszeresen felhívni a nagymamát.

Most csak példaként írtam minden területhez három célt, neked ÖSSZESEN kell hármat írnod, és azt sem szükséges odaírnod, melyik területre vonatkozik. 

Például tökéletes megoldás:

1. Fekvőtámaszokat csinálok.
2. Programozni tanulok.
3. Több családi programot vezetek be.

És nem igazán jó megoldás ez:
1. Kevesebb tortát eszem.
2. Kevesebb minyont fogyasztok.
3. Kevesebb fánkot pusztítok.

Ezek vélhetően mind nagyon hasznosak, de ugyanarra az életterületre irányulnak. (Ezt az életterületet nevezhetnénk étkezésnek is, de sokaknak a "torták" gyűjtőfogalommá nőtte ki magát, és mint életterület is megállja a helyét. Viszont akkor is, ez csak egy célnak számít.)

A célok között lehetnek átfedések, a közösen elfogyasztott egészséges vacsora közben megtekintett motiváló családi mozi vélhetően számos életterületre is hat, ettől függetlenül ez is csak egy célnak számít.

Amennyiben jól választottál, a célok esetleges elérése növelni fogja az Életkerekeden kiszínezett területet.

4. Kommunikálj!

A dolog lehet offline, amennyiben a célszemély úgyis ott van veled. Minden más esetben természetesen teljesen online módon végrehajtandó ez a pont is. Vagyis: Telefonhívás, SMS, email, csit, cset, csat, és még a Vyber, meg minden más csatorna nyitott.

Itt is van kritérium, de csak egy:

Valamelyik célodhoz vigyen közelebb a kommunikáció.

Ha például a célod a jóga, megkérdezheted a jógás ismerősöd, mit ajánlana neked online, otthoni jógaként.
Ha egészségesebben akarsz élni, rendelhetsz bioételeket.
Ha a pároddal akarsz jobban kijönni, megkérdezheted, van-e kedve egy esti külön programhoz kettesben.

Fontos, hogy a válasz meg is érkezzen. 

Végeredményben valamit megtudsz, kitalálsz, eldöntesz, beszerzel majd, vagy valami megtörténik. 

5. Heti terv

Ezt veheted szó szerint, és készíthetsz egy tervet az elkövetkezendő hét napra, vagy erre a hétre, ha most hétfő van. 

Itt is van két feltétel, amelyeket tekinthetsz kedves követeléseknek is, nevezetesen:

1. Juss előbbre a céljaid felé!

Ez már adná magát, mégis elmondom, nehogy valaki teleírjon hét lapot tortaevéssel a határidőnaplójában. Mindenféleképpen olyan tervet szőj, amely előbbre visz téged, és egy lépéssel közelebb kerülsz valami olyan változás felé, amelyet örömmel üdvözölnél az életedben.

2. Írd is le.

Fejben nem ér, ilyen egyszerű. Ha nincs határidőnaplód, és nem használsz semmilyen programot, akkor egy darab papírra írd le. Nem fontos kézzel írni, számítógéppel is jó.

Talán meghatározott lépéseket írsz le, mert arra van szükséged, de a fordított célkitűzés szellemében tervezhetsz szokást is. Tehát beírhatod minden napra, hogy húsz percet jógázol, az is tökéletesen megfelel. 

6. Csináld meg a S.M.A.R.T. célkitűzést egy célodon.

Ez is egyszerű. 

Írd fel egy hosszabb távú célodat, és alakítsd át azt - ha kell -, a következők szerint.

S.M.A.R.T.

S = Specifikus.

M = Mérhető.

A = Elérhető (Achievable) 

R = Fontos (Relevant)

T = Határidős (Timed)

Rövid magyarázat:

Specifikus (konkrét).
Rossz: Ki akarom magam gyúrni.
Jó: Napi ötven fekvőtámaszt akarok nyomni.

Mérhető.
Rossz = Jól akarok kinézni.
Jó = 65 kilós akarok lenni.

Elérhető.
Rossz = A világ legjobb írója akarok lenni.
Jó = Meg akarom írni az első könyvemet.

Fontos.
Rossz = Meg akarom dönteni a csúcsom az Angry birds-ben.
Jó = Több időt akarok a családommal tölteni.

Határidős.
Rossz = Vissza kéne vinni a könyveket a könyvtárba.
Jó = Szerdán visszaviszem a könyveket a könyvtárba.

További példákkal nem szeretném terhelni az agyvelődet, a lényeg csupán annyi: Ha mind az öt pontnak megfelel a célod, mehetsz tovább.

7. Vidd a jövőbe

Ez trükkös lesz. Szabad írással tudod megcsinálni ezt a feladatot, ami annyit jelent, hogy folyamatos kézírással írsz (toll, papír), és nem állhatsz meg közben gondolkodni, mindent le kell írnod, amire gondolsz. Ezen sokan meghökkenek, de megnyugtatásul közlöm, hogy nem kell elolvasnod később, és megmutatni sem. akár ki is dobhatod a kukába a papírt a végén, vagy elégetheted, bezúzhatod, megeheted. Tehát teljesen mindegy, mondhatni indifferens, hogy mi kerül a papírra, csak az számít, milyen élményt okoz maga a szabad írás.

A feladat, hogy írj
- szabad írással,
- minimum hat percen keresztül,
- jelen időben,
- egyes szám első személyben,
- a megvalósult célodról.

Például, ha a célod, hogy szerető családban élj, akkor utazz előre az időben (csak gondolatban! azért ilyen nehezet nem kérnék...), és képzeld el, hogy már megvalósult a célod, mondjuk, hogy van egy kedves társad, akivel testileg és lelkileg is egy hullámhosszon vagytok, két bájos lurkót neveltek egy gyönyörű házban, és így tovább, akkor írhatod azt, hogy...

"... forró kávé illatára ébredek, amelyet a kedves párom hozott nekem az ágyba, s miközben felülök, és megtámasztom a hátam egy puha párnával, arra gondolok, vajon a gyerekek alszanak-e még, s később felkelek, és kimegyek a konyhába, micsoda rend van itt, és milyen tisztaság, és milyen otthonos, szeretem ezt az asztalt, és ezt a sok virágot..."

Merülj el a pillanatban, ne álljon meg a tollad, csak írj és írj...

Ezt hívjuk "jövőbe vitelnek" az NLP-ben és a kreatív írásban, zárófeladatként szerintem igencsak motiváló.

Meddig jutottál? Égek a vágytól, hogy megtudjam, lángoló kíváncsisággal fogom olvasni a hozzászólásodat lent.

Oszd meg, hogy más is olvashassa!
Tibi
 

Kövess a Twitteren: https://twitter.com/tibiszucs

  • Mária szerint:

    Kedves Tibi. Köszönöm a feladatot.Az első a segìtsèggel gyorsan ment. A második is félig, csak mèg szines ceruzákat kell keresnem.
    A harmadiktól majd holnap.Köszönöm,köszönöm, köszönöm.

  • Orosz Julia szerint:

    Köszönöm Tibi!
    Nagyon ötletes!
    Nagyon szeretem az irásaidat és a feladatokat!
    Szeretettel
    Juli

    Kedvesüzenet: Aki a jóság magvait veti el, egész életében lesz mit aratnia!

  • Gabi szerint:

    Sziasztok! Korábban elég sokat foglalkoztam a célkitűzés témakörrel, mégis ez maradt az egyik kedvencem mai napig. Szóval most a S.M.A.R.T célos gyakival kezdtem. A jövőbevitelt pedig nemsokára megcsinálom, ezt is és a másikat is két témára levezetve. Izgalmas játék lesz az tuti, és egy kis biztos kapaszkodó egyúttal ebben a pár hónapban, amikor amúgy eléggé vakon vagyunk létünk alapjait illetően. S meglehet, hogy mindeközben rájövünk mi az, ami valóban fontos, s mik azok, aminek már ideje menni. Jó munkát! Üdv, Gabi

  • Szenti szerint:

    …csütörtök reggel van félálmomban hallom a kukásautót, kb 6 óra, lehet , van még időm fordulok egyet es alszom tovább,
    később magamtól ébredek kinyitom a szemem látom hogy a redőny apró résein beszűrődik a fény csend van csak az óra ketyegése hallatszik felülök az ágyon szemem megkeresi az órát
    7 óra lesz 5 perc múlva , tökéletes ,felveszem az okosórám , hogy érzékelje elindult a nap , pihenten ébredtem , play gomb : indulhat a reggeli hála meditáció, csendben motyogom a hang után, mosolyra húzom a szám a szívem hálával telve,
    …”hiszem ,hogy ma lesz eddigi életem legjobb napja”, lebattyogok a galéria lépcsőjén , felhúzom a redőnyt kicsit elbambulok nyújtózom, szép idő van ..
    a konyhában
    feltöltöm a vízforralót majd elindítom ,
    amíg hallgatom sisteregését kinyitom a hűtőt előveszem a citromot kettévágom a kedvenc recés késemmel , leöblitem, érzem a gyümölcs finom illatát , kifacsarom , beleöntöm a teáskancsóba elöblítem a citrom facsarót is, jöhet nádcukor, pont a megfelelő arányban.
    Kész is van a majdnem forró viz , kibontok egy teafiltert megszagolom majd leforrázom a vízzel , az időzítőt felhúzom 3 percre , addig bambulok ki a Keletre néző terasz ajtó ablakán , ma is innen nézem a napfelkeltét a kis kertemet , es benne az apró madarakat, akik csiripelve köszönnek , olyan szerencsés vagyok , szeretem a reggeli pillanatot, kiöntöm a teámat a kedvenc bögrémbe, leülök a kis konyhai fotelomba és miközben óvatosan kortyolgatom az illatos borostyán színű italomat kitalálom mit reggelizzek ma, elkészítem. Reggeli után berakom a mosni valót a mosógépbe es elinditom a segitőkész házi robotomat, most van egy óracskam olvasni.. jatszani.. csend van csak az óra ketyegése hallatszik továbbra is …ha jobban figyelek egy egy auto vagy motor hangja is beszűrodik, a távolból , no nezd csak automata üzemmódomat megállítja valami, érkezik a cicám látom ahogy a kerítésen épp beugrik az utcáról nyavog a teraszajtónal amikor meglát, kéri a reggelijet … azt hiszem majd később
    olvasok , kicsit beszélgetek a cicával simogatom nézem ahogy eszik, kint maradok a kertben nézem az éledező természetet es gyűjtögetem a lehullott őszi leveleket… cicám követ egy darabig majd kiugrik a keritésen és megy a dolgára, még csak nyolc óra , végre nem rohan az idő, két napja vettem észre , hogy ujra normálisan jár az óra, ma is itthon maradok .. ugyis országos karantén van..
    minden megvár..”

    Szenti

  • >